Παιδι και υπνος

Ένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γονείς είναι να μπορούν ερμηνεύσουν ή να αντιμετωπίσουν τη δυσκολία των παιδιών τους να κοιμηθούν. Κάποιες μάλιστα φορές δυσκολεύονται ακόμη και να αντιληφθούν το λόγο ή τους λόγους που την προκαλούν. Οι δυσκολίες στον ύπνο αποτελούν ένα φυσιολογικό φαινόμενο που συναντάται σε όλα τα παιδιά –από τα πολύ μικρά έως τα μεγαλύτερα- το οποίο είναι μέρος της ανάπτυξής τους.

Έχει παρατηρηθεί ότι εμφανίζονται συχνότερα σε παιδιά ηλικίας από 18 μηνών ως 6 χρόνων. Ο λόγος, ακόμη και αν δεν είναι εύκολο να το πιστέψετε, είναι κυρίως ότι ονειρεύονται. Αν, λοιπόν, δεν συντρέχει κάποιος λόγος υγείας ή κάτι μεμονωμένο που παρατηρήθηκε κάποια φορά, τότε το γεγονός ότι ονειρεύονται δύναται να τους προκαλεί ανησυχία ή φόβο. Κι αυτό συμβαίνει γιατί στην περίοδο αυτή της ζωής τους εμφανίζονται τα πρώτα τους όνειρα. Συχνά, λοιπόν, τα παιδιά προκειμένου να μην κοιμηθούν κι εν μέρει αναστατωθούν στη συνέχεια, όταν πλησιάζει η ώρα του ύπνου, είτε είναι ανήσυχα κι αρνούνται να κοιμηθούν, είτε βρίσκουν διάφορες δικαιολογίες για να το αποφύγουν όπως να ζητούν να τους φέρουν ένα ποτήρι νερό, το αγαπημένο τους παιχνίδι για συντροφιά ή να τους ξαναδιαβάσουν το παραμύθι. Βέβαια, αυτές οι αντιδράσεις μπορεί να σημαίνουν, εκτός από την προσωπική προσπάθεια του  παιδιού να επιβληθεί στο φόβο και το άγχος του, μια προσπάθεια «επιβολής» του στους γονείς. Όταν όμως η ένταση κι η απροθυμία του είναι υπερβολική, τότε σωστότερο θα είναι να απευθυνθούμε σε έναν ειδικό.

Όμορφο μωρό γουρλωμένα ματια στο κρεβάτι

Όμορφο μωρό γουρλωμένα ματια στο κρεβάτι

Ο ύπνος διαδραματίζει ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην πορεία ανάπτυξης του παιδιού. Γι’ αυτό όταν γκρινιάζει, παρουσιάζει νευρικότητα ή ξυπνά μέσα στη νύχτα κλαίγοντας, θα πρέπει να αναζητήσουμε τα αίτια της συμπεριφοράς αυτής κυρίως στους δικούς μας χειρισμούς και στάση. Γενικότερα πρέπει να υπάρχει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα με τις ώρες που το παιδί θα πηγαίνει για ύπνο και το οποίο θα πρέπει να τηρείται σταθερά σε καθημερινή βάση. Καλό είναι να κοιμάται σε δικό του δωμάτιο από το δεύτερο εξάμηνο της ζωής του. Ακόμη, προτιμότερο είναι να δημιουργούμε με το παιδί μια μικρή ιεροτελεστία λίγο πριν τον ύπνο. Να συζητάμε για κάποια γεγονότα της ημέρας που μπορεί και να το απασχολούν, να διαβάσουμε κάποιο παραμύθι, να ακούσουμε απαλή μουσική, ώστε να χαλαρώσει και να ηρεμήσει. Για να δημιουργηθεί άλλωστε ένα χαλαρό περιβάλλον πρέπει κι οι γονείς να μη δημιουργούν εντάσεις κι εκνευρισμό μπροστά του γιατί επηρεάζεται αρνητικά.  Τέλος, ας θυμόμαστε κάτι εξίσου βασικό. Το παιδί είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα με συγκεκριμένες ανάγκες, συνήθειες και δικούς του ρυθμούς. Εντοπίζοντας και σεβόμενοι τις ιδιαιτερότητές του ο ύπνος ο δικός του αλλά κι ο δικός μας θα είναι καλύτερος.

Αλεξάνδρα Δεσκάτα, εκπαιδευτικός